maanantai 8. syyskuuta 2014

RAHAN MERKITYS

Minusta tuntuu että on hyvä aika puhua rahasta. Ja ajatus lähti siitä, koska kuulun tähän, julkisuudessa paljon palstatilaa saaneeseen, alle 2600 euroa palkkaa ansaitsevaan ryhmään, Palveluammatissa, kunta-alalla suuri osa työntekijöistä ja lähiesimiehistä kuuluu tähän ryhmään. Minulle syöpä on maksanut noin tuhat euroa, siitä lähtien kun minut uuden vuoden aattona 2013 leikattiin.  Mitä se on maksanut veron maksajille, on aivan toinen juttu, luultavasti monen kymmenkertaisesti. Esimerkiksi valkosolupiikki, minkä jouduin pistämään itseeni aina sytostaattihoidon jälkeen, maksoi minulle kolme euroa, kun sen todellinen hinta on yli 1300 euroa Minä en ole sairastumisen aikana harkinnutkaan yksityistä sairaanhoitoa, koska uskon että syövän hoidossa julkinen sairaanhoito on paras. Tietysti  myös raha on vaikuttanut päätöksiini. Sytostaattihoidot ja hormonihoidot ovat tuoneet mukanaan vaivoja, mistä jatkossakin aiheutuu minulle kustannuksia, mutta sitähän ei voi tietää, mitkä näistä vaivoista olisi tullut muutenkin, iän tuomana. Silloin kun sairastuu vakavasti ja ajattelee että elämää on vain vähän jäljellä, raha menettää täysin merkityksensä, mutta toipumisen myötä raha taas alkaa vaikuttaa päätöksiin. Pari viikkoa sitten minulle soitettiin vakuutusyhtiöstä ja tarjottiin naisten tautien syövän varalle vakuutusta. Kun sanoin myyjälle, että minä en kyllä tällaista vakuutusta saa, sillä olen jo sairastunut, purskahdin itkuun. En itkenyt sitä, että en saa vakuutusta tai sitä että en tällaista vakuutusta ollut ottanut terveenä ollessani, vaan itkin sitä, että kuulin itseni sanovan vieraalle ihmiselle, että olen jo sairastunut syöpään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti