tiistai 19. elokuuta 2014

ÄIDIN ELÄMÄÄ ENNEN SYÖPÄÄ/ osa 1


Isän kuoleman jälkeen, vuonna 2008,  löysimme siskojeni kanssa rakkauskirjeitä isän kirjoituspöydän kätköistä. Nämä kirjeet äiti oli kirjoittanut isälle heidän seurusteluaikanaan, vuonna 1960 - 61. Siellä oli myös yksi kirje, minkä isä oli äidille kirjoittanut, mutta ei ollut sitä äidille lähettänyt, vaan säästänyt itsellään. Minulla on aina ollut se käsitys, että äiti otti isän vähän niin kuin paremman puutteessa, olihan äiti jo "ikäneito" (25 v.) kun tapasi isän . Näistä kirjeistä tulee kuitenkin ilmi, että äiti oli totaalisen rakastunut isään. Äiti ja isä tapasivat vuonna 1959 kun isä meni metsätöihin äidin kotitilalle. Heidän tarina kesti 23 vuotta, kunnes äiti kuoli syöpään. Ensimmäinen kirje on kirjoitettu äidin ollessa kesäsiirtolassa töissä ja opiskelemassa.

Rakas Yrjö!                                                                                           Taavetissa 1.6.60

Terveiseni täältä kesäsiirtolasta. Tulimme tänä aamuna tänne siinä puolen seitsemän aikaan. Olen ikävöinyt sinua ja tämä päivä on ollut kovin pitkä ja väsyttävä. Minä en osaa ajatella muuta kuin Sinua minun Yrjöni. Minusta tuntuu että en jaksa olla täällä koko kesää. Kyllä kait minä saan tulla sinun luoksesi? Toivoisin sydämeni pohjasta, että sinä et unohtaisi minua ja aina muistaisit sen, että minä olen se, joka Sinua rakastaa! Minusta tuntuu kauhealta ajatella, että Sinä tulisit vasta Juhannuksena minua tapaamaan. Tulisit Helluntaiksi tänne. Ehkä tämä kesä alkaisi paremmin mennä. Tuli tässä sekin ajatus, että mentäis vaikka kihlat ostamaan Lappeenrannasta, niinkuin sinä sitä ehdotit. Minä sitten tulisin heinän tekoon kotiin. Sinä tiedät, miksi minä tätä ehdotan, sillä minä rakastan Sinua Yrjö ja ikävöin aina. En tiedä milloin Sinä tämän kirjeen saat, sillä tämä on jo keskiviikko kun minä kirjoitan ja huomenna lähtee vasta postiin. Soita heti kun saat tämän kirjeen. Soita iltasella seitsemän maissa tai sitten aamulla, mihin aikaan vaan. Puhelin numero on 92 Taavetti. Senkin takia minä haluaisin sen sormuksen, ettei tarvitsisi olla epävarma, että oletko uskollinen. Ei tämä kumminkaan saa Sinua pakottaa mihinkään, vaan Sinä päätät tämän asian. Älä missään tapauksessa ota tätä kosimiseksi - ethän? Ei sitten muuta kuin hyvää vointia ja kuulemiin! Odotan soittoasi! Osoite on Taavetti, Myllymäen kesäsiirtola.

Rakkain terveisin

Sinun Kaarinasi!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti