torstai 30. lokakuuta 2014

RISKITEKIJÄT

Pääsin kuuntelemaan syöpätautien erikoislääkärin luentoa. Mieleeni jäi rintasyövän riskitekijät ja kaavio mikä näytti rintasyövän lisääntymistä 50-luvulta tähän päivään. Kaavio oli pelottava, rintasyöpä lisääntyy ja lisääntyy, eikä loppua näy. Kaavioissa oli tietysti myös 70-luku, jolloin äitini sairastui ja silloin rintasyöpä oli vielä pohjalukemissa, mutta hyvinkin nousussa. Rintasyövän riskitekijät ovat meille tuttuja, onhan niistä niin paljon julkisuudessa puhuttu, mutta yksi asia valkeni minulle, minun sairastumiseeni on voinut sittenkin vaikuttaa äitini sairaus, koska se on riskitekijä. Siis läheisen sukulaisen, äidin tai siskon sairastuminen rintasyöpään on riskitekijä, ei kuitenkaan missään tapauksessa suoranainen seuraus. Ja niinkuin lääkäri kertoi, koskaan ei voida luvata, että jos elät täysin ilman riskitekijöitä, et sairastu rintasyöpään. No, minä olen jo sairastunut ja nyt keskityn siihen, että paranen ja pyrin välttämään riskitekijöitä, jotta syöpä ei uusiutuisi. Kahden kohtalontoverini puolesta olen onnellinen, toinen sai tietää että hänen keuhkonsa ovat puhtaat, ikävästä yskästä huolimatta ja toinen taas sai "puhtaat paperit" syövän vuositarkastuksessa. Jee, elämä voittaa!
Suomessa on todettu olevan ensimmäinen ebola epäily, ja kas`kun minua ei laisinkaan pelota!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti