tiistai 29. heinäkuuta 2014

TURHA PELKO

Viime viikolla minulla oli viimeinen sädehoito. Minun piti saada 25 hoitokertaa, mutta jokin meni pieleen ja sain 26 kertaa. Olin laskenut päiviä ja pitänyt miltei aamukampaa, että sädehoidot loppuisivat. Hoitajat kertoivat minulle viimeistä edellisellä kerralla että saankin yhden ylimääräisen kerran sädehoitoa ja että lääkäri seuraavana päivänä kertoisi asiasta tarkemmin. Ensimmäiseksi mieleeni tuli, että ei se mitään, yksi kerta sinne tai tänne, ei haittaa elämääni, ehdimme mennä mökille päivää myöhemminkin. Kun asiaa ajattelin perusteellisemmin, mieleeni tuli että miten ihmeessä minulle annetaan ylimääräinen kerta. Eihän sädehoitoa tule saada enempää samaan kohtaan, kuin 25 kertaa. Pelko ja paniikki alkoi iskeä, ja aloin epäillä että kuvissa oli näkynyt poikkeavuuksia. Yhden vuorokauden aikana ehdin miettimään miten selviäisin jos syöpää ei olisi saatukaan pois ja joutuisin aloittamaan taas koko helvetin alusta. Seuraava päivä onneksi tuli nopeasti ja lääkäri kertoi että hoidoissa oli tapahtunut virhe, olin saanut yhden kerran väärän ihmisen hoito-ohjelman ja että sen vuoksi minulle annettaisiin yksi kenttä sädetystä lisää. Olin tosi helpottunut ja hetken päästä tosi vihainen. Ymmärrän kyllä että virheitä sattuu, myös sädehoitoyksikössä, sehän on inhimillistä, mutta silti olen vihainen ja pettynyt. Vaikka tiedeän että pelko syövän leviämisestä ja uusiutumisesta kulkee mukanai vielä vuosia, oli tämä vuorokauden kestävä pelkotila aivan turha.

2 kommenttia:

  1. Onnea sädehoidon loppumisen johdosta! Aika kelju virhe oli päässyt sattumaan, eli ilmeisesti olet saanut kerran säteitä väärään kohtaan? Eikä kukaan silloin kertonut. Ihan kuin tuota huolta ei olisi tarpeeksi muutenkin!

    Pohdit jossain aiemmassa postauksessa äitisi sädehoitoa, siis sitä ettei hänelle sitä annettu. Tutkiskelin yhtenä hiljaisena työpäivänä vanhoja artikkeleja rintasyövän hoidosta. Jo sata vuotta sitten annettiin syöpään "röntgenhoitoa". Annokset taisivat olla melko suuria ja kohdentamattomiakin, niinpä jossain vaiheessa huomattiin säteistä koituvan jälkikäteen enemmän haittaa kuin hyötyä. 70-80 -luvulla oltiin maltillisempia, eikä sädetetty, ainakaan jos syöpää pidettiin hyväennusteisena.

    Toisaalta sytostaatteja annettiin ennen vain levinneisiin syöpiin. Kovasti ovat hoitolinjat muuttuneet tutkimuksen myötä, ja onneksi se näkyy myös hoidon tuloksissa. Sädetyskin on nykyisin monin verroin turvallisempaa.

    VastaaPoista
  2. Kiitos. Mielenkiintoista tietoa syövän hoidon historiasta, kiitos myös siitä.

    Eeva

    VastaaPoista