lauantai 11. lokakuuta 2014

ÄIDIT JA TYTTÄRET

Yllättäen hyvä ystäväni kutsui minut katsomaan -kaikki äitini kaikki tyttäreni- esitystä. Esitys oli kertakaikkiaan mahtava. Kiitos ystävälle ja hänen äidilleen. Esitys koostui meidän "normi-naisten" kirjoittamista tarinoista. Tarinat olivat pääasiassa tyttärien tarinoita äideistä. Päällimmäisenä jäi mieleen, kuinka mahdottoman tärkeitä,  ärsyttäviä ja rakastettavia äidit ovat niin nuorten naisten kuin vanhempienkin naisten mielestä. Olkoon äiti sitten alkoholisti tai "höperö" joka laulaa julkisesti tilanteessa kuin tilanteessa tai 1100 luvulle jäänyt muumio, hän on kuitenkin useimmiten tyttärelle tavattoman tärkeä ja vaikuttava. Väkisinkin mietin, miten minun äiti ehti lyhyen aikaa, kun hänet tunsin (17 vuotta), minuun vaikuttamaan. Ihan valtavan paljon, äiti oli minulle tavattoman tärkeä ja pullantuoksuinen turvasatama. Tosin, viisi vuotta tästä ajasta äiti oli ajoittain hirvittävän sairas ja silloin hän ei ollut kovinkaan läheinen, vaan itseensä käpertynyt ressukka. Ja kulkeehan  kaikki muistot äidistä mukanani ja ne vaikuttavat elämääni aina. Minä itse olen ollut äiti kohta 24 vuotta. Teemme tyttärieni kanssa kolmistaan paljon ihania juttuja. Minun roolini onkin ollut olla aina äiti, ei tytär. Nyt oli virkistävää, kun sain tämän esityksen ajan olla vain tytär, nauttia kaiken ikäisten tyttärien kertomista tarinoista heidän äideistään ja samaistua heihin. Onhan minullakin joskus ollut äiti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti